Onze missie en ambitie

Met en voor de markt ontwikkelen wij kennis en technologie die een transitie naar een duurzame energiehuishouding mogelijk maakt. Dat is de nieuwe missie van ECN. Nieuwe, duurzame technologieën zullen uiteindelijk door bedrijven moeten worden uitgerold om een brede toepassing te vinden. Daarom bepaalt de commerciële potentie van vindingen – naast de bijdrage aan verduurzaming – of ECN ermee verder gaat.

Opbrengsten uit succesvolle marktintroductie investeren we in ons programma

Partners

Gezamenlijk optrekken met partners vloeit voort uit ECN’s nieuwe missie. Die partners zullen meer dan in het verleden ook onder MKB-bedrijven worden gezocht. Zij vormen immers de motor achter de ontwikkeling van duurzame energie. De samenwerking met grote of MKB-bedrijven kan verschillende vormen aannemen, afhankelijk van de fase waarin een product of technologie zich bevindt. In de precompetitieve fase worden nieuwe ideeën gescreend op hun toepasbaarheid, in nauw overleg met de industrie. Via contractresearch helpt ECN bedrijven om levensvatbare productideeën verder te ontwikkelen. ‘Rijpe’ technologieën brengt ECN naar de markt, bijvoorbeeld door licenties uit te geven, de oprichting van spin-offbedrijven te stimuleren of consultancydiensten aan te bieden.

Ambities

Op basis van de nieuwe missie heeft ECN vijf ambities geformuleerd. Die willen we in 2016 gerealiseerd hebben. ECN is dan:

• een internationale topspeler
  • een ondernemende innovator
  • een attractieve partner voor industrie en bedrijfsleven
  • the place to be voor competente en gemotiveerde medewerkers
  • een financieel gezonde onderneming